پولیپ بینی

درباره پولیپ بینی بیشتر بخوانید:

پولیپ بینی نوعی توده است که می تواند در هر قسمتی از راه تنفسی و سینوس ها قرار بگیرد. بروز این توده در هر سنی امکانپذیر است اما غالباً در جوانان و میان سالان شیوع بیشتری دارد. معمولاً پولیپ های کوچک علائم خاصی ندارند اما پولیپ های بزرگ می توانند دارای علامت های زیر باشند :

• آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم بینی
  • ترشحات پشت حلق و بینی
  • کاهش یا از دست رفتن حس بویایی
  • در برخی موارد حتی ممکن است بیمار حس چشایی خود را نیز از دست بدهد.
  • احساس درد در صورت و سردرد
  • احساس درد در دندان های فوقانی و فشار به روی پشانی و صورت
  • خرناس کشیدن به هنگام خواب
  • خارش اطراف چشم

دلایل بروز پولیپ بینی

متاسفانه امروزه هنوز دلیل قطعی ای که منجر به ایجاد شدن این توده می شود ، کشف نشده است. اما برخی از بررسی ها نشانگر این بوده که افرادی که دارای پولیپ هستنند ، در مقایسه با افراد فاقد پولیپ واکنش های ایمنی متفاوتی داشته و مواد شیمیایی دیگری در مخاط آن ها وجود دارد.

اما عواملی هستند که به تشدید پولیپ بینی کمک می کنند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد :

1. آسم
  2. آلرژی داشتن به آسپرین و سایر مسکن ها
  3. آلرژی داشتن به قارچ های موجود در هوا
  4. فیبروز سیستیک
  5. سندروم چرج اشتراوس
  6. سابقه خانوادگی ابتلا به پولیپ
  7. تغییرات ژنتیکی که مربوط به عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

افرادی که به پولیپ بینی دچار هستند ، با چه عوارضی مواجه می شوند ؟

• آسم
  • سینوزیت
  • آپنه خواب ( در این حالت هنگامی که فرد به خواب فرو رفته ، تنفس او قطع و وصل خواهد شد. )
  • عفونت کاسه چشم
  • مننژیت ( التهاب مایعات اطراف مغز و نخاع )
  • لخته شدن خون

پولیپ بینی

از چه روش هایی می توان پولیپ بینی را تشخیص داد ؟

• آندوسکوپی بینی
  • سی تی اسکن یا ام آر آی
  • تست آلرژی
  • آزمایش تشخیص فیبروز سیستیک

چگونه می توان از پولیپ بینی جلوگیری کرد؟

نمی توان از پولیپ بینی جلوگیری کرد. با این وجود دستورالعمل های مصرف داروهای آلرژی و آسم، پرهیزاز تنفس مواد حساسیت زا یا تحریک کننده های موجود در هوا که منجر به التهاب حفره های بینی و سینوس می شوند و استفاده از اسپری بینی، رعایت بهداشت مفید خواهد بود. از یک مرطوب کننده مجاری تنفسی در خانه استفاده کنید.

پولیپ اغلب پس از درمان دوباره عود می کند. بسیاری از افراد نیاز به درمان های استروئیدی طولانی مدت یا جراحی مکرر دارند. وقتی پولیپ در بینی یا سینوس رشد می کند، می تواند علائم آزار دهنده ای ایجاد کند و منجر به عفونت شود.

پولیپ های کوچک ممکن است علائمی ایجاد نکنند. اما رشد آن ها ممکن است منجر به سردرد، از دست دادن بویایی یا چشایی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، خون دماغ شدن، فشار یا درد در سینوس ها ، صورت یا دندان های بالایی و خرناس گردد. وقتی پولیپ ها به اندازه کافی بزرگ می شوند، می توانند مجاری بینی و سینوس ها را مسدود کرده و منجر به موارد زیر شوند:

• حملات مکرر آسم در افراد مبتلا به آسم
  • عفونت های مکرر سینوسی.
  • آپنه خواب یا سایر مشکلات خواب.
  •  مشکل تنفسی حتی در افرادی که آسم ندارند.

درمان پولیپ بینی

باید بدانید که پولیپ ها می توانند برای مدتی از بین بروند و ممکن است پس از اتمام درمان و گذشت چند مدت ، مجدداً تشکیل شوند. در واقع روش های درمانی تنها به کاهش اندازه و تعداد پولیپ ها کمک می کند. از جمله روش های درمانی عبارتنداز:

• دارو ها :
  1. اسپری کورتیکواستروئید به منظور کاهش التهاب
  2. کورتیکواستروئید خوراکی
  3. آنتی هیستامین به منظور درمان آلرژی
  4. آنتی بیوتیک به منظور درمان عفونت های مزمن
  • جراحی :

چنانچه نتیجه دارو درمانی موفقیت آمیز نبود ، پزشک انجام جراحی را تجویز می کند.

جراحی برداشتن پولیپ بینی

جراحی برداشتن پولیپ بینی با نام پولیپکتومی بینی شناخته می شود و برای همه مناسب نیست، به خصوص اگر سیگار می کشید یا سابقه خونریزی دارید.

جراحی پولیپکتومی به طور کامل از طریق بینی انجام می شود. بر خلاف انواع دیگر جراحی، هیچ برشی برای دسترسی به پولیپ ایجاد نمی شود. بسته به میزان استخراج از حفره های بینی ، به بیهوشی موضعی یا احتمالاً عمومی نیاز خواهید داشت.

در جراحی پولیپکتومی آندوسکوپی ، جراح یک لوله متصل به یک دوربین کوچک را وارد حفره بینی می کند تا وضوح بیشتری از داخل حفره بینی داشته باشد، به ویژه هنگامی که توده در عمق حفره قرار دارد.

بهبودی پس از جراحی پولیپ بینی

•  بهبودی پس از جراحی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. ممکن است سه تا پنج روز آینده درد و کمی خونریزی از بینی داشته باشید.
  • بیشتر افراد در هفته اول بعد احساس ضعف می کنند.
  • حداقل یک هفته از کار خود مرخصی بگیرید؛ از آنجا که بهبودی متفاوت است، برخی از افراد ممکن است زودتر به محل کار خود بازگردند.
  • حدود دو هفته پس از جراحی قادر خواهید بود فعالیت های معمول خود را داشته باشید.
  • از دمیدن و کشیدن بینی، بلند کردن اجسام سنگین به مدت ده روز خودداری کنید.
  • از داروهای حاوی آسپرین یا ضدالتهاب غیراستروییدی استفاده نکنید. این داروها موجب رقیق شدن خون و احتمال خونریزی می شوند. از اسپری سالین دماغی (آب نمکی) هر دو تا سه ساعت استفاده کنید.
ثبت نام
بازخورد درون خطی