توضیحاتی درباره عمل آندوسکوپی سینوس

عمل آندوسکوپی سینوس روشی نوین و کاربردی برای درمان بیماری سینوزیت مزمن می باشد ؛ طی این تکنیک ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با کمک وسیله ای به نام آندوسکوپ می تواند بدون ایجاد کردن برش های خارجی ، داخل سینوس ها را ببیند و به درمان آن بپردازد.

در روش های قدیمی و باز درمان سینوزیت ، جراح بینی به منظور دسترسی به سینوس ها ، مجبور به صدمه زدن به بافت های بالایی مثل شکستن استخوان و ایجاد جراحت داخل دهان بیمار بود ؛ در حالیکه امروزه تکنیک آندوسکوپی سینوس ، دستیابی به حفره های سینوسی را بدون زخم و بریدگی امکان پذیر نموده است.

عمل آندوسکوپی سینوس با هدف خروج ترشحات چرکی انباشته شده در حفره سینوس ها و البته بهبود جریان هوا از طریق کانال ها و مجاری بینی انجام می پذیرد.

سینوزیت چیست

آناتومی و ساختار داخلی صورت انسان به گونه ای است که در بخش هایی از آن مثل اطراف بینی ، گونه و حتی پیشانی ، حفره های کوچکی وجود دارد که داخل آن ها پر از هوا است ؛ به این حفره ها سینوس می گویند. داخل سینوس ها ، بافتی نرم و غشایی وجود دارد که مخاط نامیده می شود ؛ از این مخاط به طور طبیعی مقدار کمی ترشح خارج می گردد که از راه حلق و بینی تخلیه می شوند. حال هنگامی که بافت غشایی سینوس ها ملتهب و متورم گردد ، راه خروجی سینوس ها مسدود شده و امکان ایجاد عفونت درون آن بسیار زیاد می شود.

معمولا افرادی که مستعد بیماری سینوزیت هستند پس از سرماخوردگی دچار عفونت سینوس نیز می شوند. در اثر عفونی شدن سینوس و در پی آن ، عدم تخلیه ترشحات چرکی که معمولا غلیظ و زرد رنگ یا حتی سبز رنگ می باشند ، علائمی همچون درد و فشار در سر و صورت رخ می دهد. در چنین شرایطی می گویند شخص سینوزیت دارد. حال آن که این سینوزیت می تواند حاد ( ناگهانی ) یا مزمن ( طولانی ) باشد ؛ سینوزیت مزمن تا 12 هفته نیز ادامه می یابد. از برترین راه های درمان سینوزیت مزمن ، عمل آندوسکوپیک آن است.

دستگاه آندوسکوپی سینوس

آندوسکوپ ابزاری است لوله ای شکل و بسیار باریک ، که به یک دوربین مجهز می باشد ؛ این دستگاه با ظهور خود در عرصه پزشکی ، تحولی شگرف در زمینه جراحی های زیبایی ، درمانی و تشخیصی به وجود آورده است ، چرا که پس از آن ، بسیاری از اعمال جراحی تهاجمی جای خود را به این تکنیک کم تهاجم داده اند.

دستگاه آندوسکوپ درواقع حکم چشمان جراح را دارد که او را نسبت به ایجاد برش بزرگ و باز کردن ناحیه مورد نظر ، به منظور داشتن میدان دید و تسلط بالا ، بی نیاز نموده است. پزشک می تواند با ورود آندوسکوپ به داخل منطقه تحت درمان ، بدون ایجاد شکاف های وسیع ، فضای درونی بدن بیمار و وضعیت اجزا و بافت های داخلی آن را به راحتی ببیند. این امر از طریق ویدیو ارسال شده بر روی مانیتور ، توسط دوربینی که روی آندوسکوپ تعبیه شده است امکان پذیر می باشد.

نحوه جراحی آندوسکوپی سینوس

عمل آندوسکوپی سینوس معمولا طی بیهوشی کامل انجام می شود اما ممکن است با صلاحدید جراح معالج ، تحت بی حسی موضعی نیز صورت گیرد. طی این تکنیک متخصص آندوسکوپی سینوس ، پروب اندوسکوپ را از طریق سوراخ های بینی به سینوس ها رسانده و شرایط آن ها را مشاهده می کند.

جراح بینی وضعیت کانال ها و راه های ارتباطی بین سینوس ها و بینی را بررسی نموده و در صورت مسدود بودن هر یک از مسیرها یا تنگ بودن منافذ و دهانه سینوس ، اقدام به رفع این گرفتگی ها می نماید و دهانه سینوس ها را گشاد می کند. سپس التهابات و عفونت را خارج کرده و حفره ها را شستشو می دهد. به این ترتیب مجرای خروجی سینوس ها باز شده و عملکرد آن ها بهبود می یابد.

عمل آندوسکوپی سینوس

طی درمان سینوزیت با روش آندوسکوپی که به آن درمان سینوزیت با روش بسته نیز می گویند ، علاوه بر تخلیه ترشحات عفونی موجود در سینوس ها ، پولیپ و انسدادهای مخاطی و استخوانی نیز رفع می گردد.

پولیپ نوعی توده غیرسرطانی است که از بافت مخاط بینی و سینوس نشأت می گیرد که با رشد بیش از حد موجب مسدودی کانال تنفسی می شود ، لذا در موارد شدید فرد مجبور به تنفس از راه دهان خواهد بود.

نکات مثبت عمل آندوسکوپیک سینوس

• دوره نقاهت کوتاه و بهبودی پس از عمل سریعا حاصل می شود.
  • به دلیل عدم ایجاد برش بر روی پوست ، لذا هیچ گونه اسکاری نمایان نخواهد شد.
  • به علت عدم جراحی باز ، درد ، خونریزی ، تورم و کبودی در حداقل ترین مقدار خود می باشد.
  • با رفع پولیپ بینی ، کانال تنفسی فرد باز و حس بویایی او نیز بهبود می یابد. به این ترتیب کیفیت زندگی شخص افزایش می یابد.

بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس از انجام چه کارهایی باید اجتناب کرد؟

پرهیز از مواردی که در ذیل به آن ها اشاره شده است بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس الزامی می باشد:

گرفتن یا کشیدن بینی :

به مدت حداقل 10 روز بعد از جراحی بینی از بالا بردن، گرفتن و کشیدن بینی اجتناب نمایید. زیرا انجام تمامی این کارها بلافاصله بعد از جراحی موجب خونریزی می گردد. لازم به ذکر است که شما حدود 7 روز بعد از این عمل جراحی مجاز به انجام فعالیت های عادی خود بوده و بعد از 2 هفته می توانید ورزش و رژیم منظم خود را از سر بگیرید.

عمل آندوسکوپی بینی

داروهای ضدالتهابی و آسپرین :

بیمار باید حدود 14 روز قبل و بعد از جراحی بینی مصرف داروهای ضدالتهابی و آسپرین را که موجب خونریزی می شود متوقف نماید.

اسپری های بینی استروئیدی :

چنانچه پیش از جراحی اقدام به استفاده از اسپری های استروئیدی بینی می کردید باید به مدت 14 روز پس از جراحی سینوس از مصرف آن ها خودداری نمایید. با این کار موجب بهبود پوشش داخلی بینی و سینوس ها می شوید. این پزشک است که بهترین زمان برای شروع مصرف این دارو را برای تان تعیین خواهد کرد. لذا از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید.

فعالیت :

با وجود جزئی به نظر رسیدن این جراحی، بدن برای بهبود یافتن به استراحت زیادی احتیاج دارد. لازم است تا بیمار 1 روز در خانه مانده و در این مدت زمان مراقبت خونریزی بینی خود باشد.

چنانچه از بیهوشی موضعی برای انجام این جراحی بهره گرفته شده باشد باید طی 3 تا 4 روز فعالیت تان را افزایش دهید. اما در صورتی که این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شده باشد باید طی یک دوره یک هفته ای اقدام به افزایش فعالیت خود نمایید.

برای انجام فعالیت های فیزیکی خود شامل ورزش، پیاده روی و شنا کردن باید از جراح خود سوال نمایید اما به طور کلی می توان گفت که انجام این فعالیت ها حدود 2 تا 3 روز بعد از جراحی بلامانع می باشد.

شستشوی سینوس ها

یکی از کارهایی که باید در روز بعد از جراحی آن را انجام داد شستشوی سینوس ها می باشد که فرد باید این کار را حداقل دو بار در روز و با استفاده از کیت های شستشوی سینوس انجام دهد.

نحوه شستشو توسط پزشک یا کادر درمانی آموزش دیده توسط ایشان به شما آموزش داده می شود. لازم به ذکر است که شستشوی بینی با پاک نمودن چیزهای باقی مانده از سینوس برای فرد بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده بوده، اهمیت و تاثیر زیادی در دستیابی به یک نتیجه موفق از این جراحی دارد.

ثبت نام
بازخورد درون خطی