عمل آندوسکوپی سینوس

عمل آندوسکوپی سینوس روشی نوین و کاربردی برای درمان بیماری سینوزیت مزمن می باشد ؛ طی این تکنیک ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با کمک وسیله ای به نام آندوسکوپ می تواند بدون ایجاد کردن برش های خارجی ، داخل سینوس ها را ببیند و به درمان آن بپردازد.

در روش های قدیمی و باز درمان سینوزیت ، جراح بینی به منظور دسترسی به سینوس ها ، مجبور به صدمه زدن به بافت های بالایی مثل شکستن استخوان و ایجاد جراحت داخل دهان بیمار بود ؛ در حالیکه امروزه تکنیک آندوسکوپی سینوس ، دستیابی به حفره های سینوسی را بدون زخم و بریدگی امکان پذیر نموده است.

عمل آندوسکوپی سینوس با هدف خروج ترشحات چرکی انباشته شده در حفره سینوس ها و البته بهبود جریان هوا از طریق کانال ها و مجاری بینی انجام می پذیرد.

سینوزیت چیست

آناتومی و ساختار داخلی صورت انسان به گونه ای است که در بخش هایی از آن مثل اطراف بینی ، گونه و حتی پیشانی ، حفره های کوچکی وجود دارد که داخل آن ها پر از هوا است ؛ به این حفره ها سینوس می گویند. داخل سینوس ها ، بافتی نرم و غشایی وجود دارد که مخاط نامیده می شود ؛ از این مخاط به طور طبیعی مقدار کمی ترشح خارج می گردد که از راه حلق و بینی تخلیه می شوند. حال هنگامی که بافت غشایی سینوس ها ملتهب و متورم گردد ، راه خروجی سینوس ها مسدود شده و امکان ایجاد عفونت درون آن بسیار زیاد می شود.

معمولا افرادی که مستعد بیماری سینوزیت هستند پس از سرماخوردگی دچار عفونت سینوس نیز می شوند. در اثر عفونی شدن سینوس و در پی آن ، عدم تخلیه ترشحات چرکی که معمولا غلیظ و زرد رنگ یا حتی سبز رنگ می باشند ، علائمی همچون درد و فشار در سر و صورت رخ می دهد. در چنین شرایطی می گویند شخص سینوزیت دارد. حال آن که این سینوزیت می تواند حاد ( ناگهانی ) یا مزمن ( طولانی ) باشد ؛ سینوزیت مزمن تا 12 هفته نیز ادامه می یابد. از برترین راه های درمان سینوزیت مزمن ، عمل آندوسکوپیک آن است.

دستگاه آندوسکوپی سینوس

آندوسکوپ ابزاری است لوله ای شکل و بسیار باریک ، که به یک دوربین مجهز می باشد ؛ این دستگاه با ظهور خود در عرصه پزشکی ، تحولی شگرف در زمینه جراحی های زیبایی ، درمانی و تشخیصی به وجود آورده است ، چرا که پس از آن ، بسیاری از اعمال جراحی تهاجمی جای خود را به این تکنیک کم تهاجم داده اند.

دستگاه آندوسکوپ درواقع حکم چشمان جراح را دارد که او را نسبت به ایجاد برش بزرگ و باز کردن ناحیه مورد نظر ، به منظور داشتن میدان دید و تسلط بالا ، بی نیاز نموده است. پزشک می تواند با ورود آندوسکوپ به داخل منطقه تحت درمان ، بدون ایجاد شکاف های وسیع ، فضای درونی بدن بیمار و وضعیت اجزا و بافت های داخلی آن را به راحتی ببیند. این امر از طریق ویدیو ارسال شده بر روی مانیتور ، توسط دوربینی که روی آندوسکوپ تعبیه شده است امکان پذیر می باشد.

نحوه جراحی آندوسکوپی سینوس

عمل آندوسکوپی سینوس معمولا طی بیهوشی کامل انجام می شود اما ممکن است با صلاحدید جراح معالج ، تحت بی حسی موضعی نیز صورت گیرد. طی این تکنیک متخصص آندوسکوپی سینوس ، پروب اندوسکوپ را از طریق سوراخ های بینی به سینوس ها رسانده و شرایط آن ها را مشاهده می کند.

جراح بینی وضعیت کانال ها و راه های ارتباطی بین سینوس ها و بینی را بررسی نموده و در صورت مسدود بودن هر یک از مسیرها یا تنگ بودن منافذ و دهانه سینوس ، اقدام به رفع این گرفتگی ها می نماید و دهانه سینوس ها را گشاد می کند. سپس التهابات و عفونت را خارج کرده و حفره ها را شستشو می دهد. به این ترتیب مجرای خروجی سینوس ها باز شده و عملکرد آن ها بهبود می یابد.

عمل آندوسکوپی سینوس

طی درمان سینوزیت با روش آندوسکوپی که به آن درمان سینوزیت با روش بسته نیز می گویند ، علاوه بر تخلیه ترشحات عفونی موجود در سینوس ها ، پولیپ و انسدادهای مخاطی و استخوانی نیز رفع می گردد.

پولیپ نوعی توده غیرسرطانی است که از بافت مخاط بینی و سینوس نشأت می گیرد که با رشد بیش از حد موجب مسدودی کانال تنفسی می شود ، لذا در موارد شدید فرد مجبور به تنفس از راه دهان خواهد بود.

نکات مثبت عمل آندوسکوپیک سینوس

• دوره نقاهت کوتاه و بهبودی پس از عمل سریعا حاصل می شود.
  • به دلیل عدم ایجاد برش بر روی پوست ، لذا هیچ گونه اسکاری نمایان نخواهد شد.
  • به علت عدم جراحی باز ، درد ، خونریزی ، تورم و کبودی در حداقل ترین مقدار خود می باشد.
  • با رفع پولیپ بینی ، کانال تنفسی فرد باز و حس بویایی او نیز بهبود می یابد. به این ترتیب کیفیت زندگی شخص افزایش می یابد.
Call Now Buttonتماس با ما